Varför är det inte fler som gör det?

Jag var precis och lämnade blod och nu har jag totalt lämnat 9 gånger. Det är lite mer än 4 liter blod som jag gett på några år, Inte så mycket om man tänker på hur mycket blod det behövs vid olyckor, operationer och förlossningar. Sen ska det ju vara rätt sorts blod oxå till den som behöver blodet.

Jag har uppmanat nästan alla jag känner att dom ska börja ge blod, endå så kan jag inte komma på någon som gjort det. Det är inte bra alltså. Det enda ni behöver göra är att gå in på Geblod.nu Där kan ni få all info om var ni kan lämna blod och sen bokar ni bara en tid för att få komma dit och se om du är en passande givare. När man sen fått klartecken så får man boka in en tid för att få ge blod. Det tar 10 minuter att ge blod och sen så får man sitta och fika och läsa skvallertidningar hur länge man vill. = ) Jag brukar oftast sitta kvar en stund efteråt och mysa lite extra.
Sjuksystrarna som jobbar på blodcentralen är dessutom världens mysigaste och det känns som att alla är en enda stor familj.

Alla som är friska och väger över 50 kg borde verkligen ta tag i saken och anmäla sig som blodgivare. När det väl gäller så måste sjukvården prioritera vem som ska få blod eftersom det inte finns till alla som skulle behöva.

Alla tjejer som planerar att föda barn tillexempel kan få komplikationer och förlora flera liter blod, men var inte säker på att du får det blodet som du behöver.

Så nu tycker jag att du går in på Geblod.nu och gör det enda rätta.




Passande bild även om det bara var blåbärssoppa. Fotograf Niklas Wibom

Kommentarer
Postat av: Sanna

Håller med...

Tyvärr får jag inte lämna längre, pga min sjukdom... Men jag saknar det, och hann lämna 5 ggr..=o) stolt. och som du säger, man är som en stor familj, finns inget vänligare folk är sköterskorna på blodcentralen!!!!

2010-01-28 @ 21:42:51
URL: http://sppookie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0