Mitt hus

Jag hittade ett hus som ligger en bit utanför Landskrona och det var kärlek i första ögonkastet. Men sen så försvann det från mäklarsidan och jag tänkte att det var sista gångn jag fick se det. Men en tid senare dök det upp igen och dessutom hade dom sängt priset med några hundra tusen. Så nu kostade mitt drömhus strax under 4 mille. Jag tänkte på det natt som dag och såg framför mig hur jag skulle leva ett underbart liv i mitt 220 kvm stora hus och min 4000 kvm stora tomt som jag skulle göra om till en slottsträdgård. Jag gjorde även små planer på vad det skulle kosta och om vi skulle ha råd med det, men allt var egentligen bara på låtsas. Men jag ville så gärna komma huset nära så en dag åkte vi dit bara för att sakta passera det på vägen utanför. Det sprang barn där då, och jag tänkte att dom måste vara ledsna över att behöva flytta därifrån. Det gick ytligare en tid och jag kunde till slut inte hålla mig så jag bokar upp oss på en visning på huset. Jag kan vara väldigt impulsiv ibland och tänker inte på att det är på riktigt, så i sista stund kontaktar jag mäklaren och avbokade visningen. Jag fick höra att ägaren ville att alla spekulanter skulle ha ett färdigt lånelöfte om de skulle komma och kolla och det kändes fel att ljuga om det. Jag tror ju endå att jag och André skulle kunna få lån på nån miljon, men det är ju så mycket mer än så som ska kollas upp och tänkas över när man köper hus. Dagarna gick och någon vecka efter visningen försvann mitt hus igen och jag förstodd att det blivit sålt. Ledsen men endå lättad fortsatte jag mitt liv som vanligt och tänkte inte så mycket på det till en kväll då jag precis stängt av min dator. Jag gick och hämtade min mobil för att ställa alarmet och gå och lägga mig då jag såg ett meddelande som skickats till mig kl 21:00 samma kväll. Där stodd det att ett nytt objekt fanns ute till salu nu. Toftavägen 94, och mitt hjärta började genast slå mycket fortare. Det var mitt hus. Jag slogg på datorn igen och gick ut på Hemnet för att se om det var sannt. Dock hittade jag inget hus och besviken gick jag och la mig. Det måste ha blivit något fel med det sms:et.
Så händer det som jag inte trodde skulle hända. Igår bestämde jag mig för att det är på Råå jag vill bo så jag tänkte kolla om det fanns några hus till salu där, men istället ser jag en bekant bild av ett rött tegelhus med enorm gräsmattar runt om. Det är inte sålt än, mitt hus. Och dessutom är det prissänkt ännu mer, nu kostar det (bara) 2995 000. Inte ens 3 miljoner och det här huset som är så stort och fint. Finns det ingen annan som ser all charm i huset? Lite glad är jag ju över det, men innerst inne så vet jag att vi inte är redo att köpa ett hus, även om jag så gärna vill ha det här huset.

Jag har nu bokat ett möte med André där vi ska börja göra en checklista över allt vi kan komma på som måste göras när man ska köpa ett hus. Jag har läst tonnvis med forumsinlägg och tips från såväl nya husägare och experter inom områdena, så nu vill jag bara samla allt på en plats och göra André införstådd i vad som ska göras.

Ett tips är att börja i tid med all planering och det är väl det vi gör nu. Det kommer säkert dröja något år innan vi är redo på alla plan till att köpa hus, men då kommer det nog gå väldigt bra och vi kommer bli otroligt lyckliga.




Kommentarer
Postat av: vesna

riktigt bra ju :) fynd!!

2009-08-25 @ 22:37:50
URL: http://vesna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0